Assalaamu`alaikum! Saya tiba lagi
dengan ulasan keempat untuk Dark Book Press! Minggu ini, buat julung kalinya
saya akan mengulas sebuah kispen hasil tulisan salah seorang anak muda dari
selatan tanah air iaitu Syakirin Daud.
Kispen beliau yang dimaksudkan berjudul Tribut Seorang Anti Straight Edge yang
disertakan di dalam zine Buku Hitam.
Ramai yang sudah maklum dengan
norma Syakirin Daud yang gemar mengetengahkan isu sosial dalam karya beliau.
Begitu juga dalam kispen ini; beliau menyampaikan beberapa mesej sosial melalui
kisah seorang remaja lelaki bernama Azzam bin Dato’ Kamisan. Secara ringkasnya,
watak Azzam di dalam kispen ini mewakili remaja yang hidup mewah, diberikan
kebebasan tiada batasan oleh ibu bapa, dan sudah berkarat serta berkulat
paksinya pada agama. Azzam yang sedang menganggur selepas tamat menduduki
peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia sangat menikmati kehidupannya sebagai
remaja liar hingga tiba ajalnya.Banyak mesej yang diselitkan dalam kisah ini.
Antaranya ialah sikap tidak bersyukur terhadap kesenangan yang diterima,
manipulasi dalam bisnes, kepentingan ilmu dan amalan akhirat serta keruntuhan
akhlak remaja. Bunyinya memang agak tipikal, namun sentuhan yang diberikan oleh
penulis mempamerkan sedikit kelainan.
Penulis benar-benar mengaitkan
kisah yang ditulis dengan beberapa perkara di sekelilingnya. Secara geografi,
penulis menggunakan negeri kelahiran beliau sebagai latar belakang kispen ini
dengan menyebut beberapa lokasi di sekitar bandaraya Johor Bahru. Selain itu,
beliau tidak lupa menyampaikan perasaan jengkel beliau terhadap sikap “remaja
agas” dan “sistem pemasaran pelbagai peringkat” yang selalu disebut-sebut di
dalam kebanyakan karya beliau. Di samping itu, penulis turut mempamerkan (tanpa
sengaja) sisi Islamik yang ada pada diri beliau.
Dari segi gaya bahasa pula, stail
penggunaan onomatopoeia atau kesan bunyi tidak ketinggalan. Bahkan, kispen ini
dimulakan dengan unsur berkenaan. Sepanjang cerita, sekurang-kurangnya enam
onomatopoeia telah diselitkan kena pada situasinya dan menjadikan pembacaan
lebih menarik.
Penulis
menggunakan kaedah naratif dari sudut pandangan ketiga. Namun begitu, penulis
masih mengadakan ‘jambatan’ di antara watak-watak dan pencerita (narrator), dan di antara pencerita
dengan pembaca melalui gaya penceritaan yang kurang formal dan lebih bersahaja.
Penggunaan teknik soalan retorik di akhir cerita merupakan sesuatu yang bijak
kerana penulis berjaya membuat pembaca berfikir sejenak.
Diksi yang
digunakan adalah sederhana. Namun begitu, saya agak kurang bersetuju dengan
padanan tajuk dengan cerita. Bagi mereka yang tahu apa itu “anti straight edge”, perkara ini tidak
menimbulkan sebarang masalah. Namun, bagaimana dengan mereka yang tidak tahu
maksud istilah frasa di atas? Sepanjang kispen, penulis tidak menjelaskan
secara langsung maksud istilah berkenaan, dan pembaca hanya dapat mengagak
maksudnya daripada apa yang ditulis sahaja. Keadaan ini secara sedikit atau
banyak, boleh meletakkan pembaca dalam keadaan meraba-raba di dalam samar
dengan hanya ditemani sebiji telefon bimbit berkuasa bateri lemah. Mungkin
juga, ada yang berkeadaan teraba-raba di dalam bilik gelap tanpa tingkap dengan
memakai kaca mata hitam dan ditemani sebiji telefon bimbit kehabisan bateri dan
pengecas pula hilang entah di mana. Oh kasihan. Kecuali konflik ini, penggunaan
diksi adalah sesuai dengan cerita dan minat pembaca, seterusnya dapat
menyampaikan mesej dengan baik sekali. Syabas! <<pompom girl penat
sudeyh>>
Ulasan minggu
hadapan: Anak Kecil Itu oleh Syafiq Mohamad
0 kritikan free:
Post a Comment